Leta i den här bloggen

Läser in...

lördag 17 mars 2012

Trädgårdsdagbok

Jag tänkte nu hoppa på Husmorsskolans trädgårdsdagbok (husmorsskolan.blogspot.se, jag har fortfarande problem med länkar), vilket innebär att man varje lördag gör en liten rapport här på bloggen om vad som hänt under veckan i odlingsväg. Jag tyckte det lät roligt och framför allt lärorikt. Så kan man i efterhand se tillbaka på vad man gjort och när...och kanske komma på saker man borde gjort annorlunda :)

Vad jag sått hittills är följande,

Chili, Capsicum annuum "Lombardo"
Paprika, Capsicum annuum, "Golden bell F1"
Tomat, Solanum lycopersicum, "Peardrops F1"
Månadssmultron, Fragaria vesca var. semperflorens
Jordgubbe, Fragaria ananassa, "Temptation"
Tomattagetes, Tagetes patula, "Tomato growing secret"
Isop, Hyssopus officinalis
Klematisakleja, Aquilegia vulgaris clematiflora, "Clementine Dark Purple"

Allting har kommit upp, förutom aklejan som jag vintersått ute på balkongen. Av de andra har alla, förutom jordgubbarna, smultronen och tomaterna, hunnit med en första omskolning.

En kul sak är att jag aldrig sått dessa sorter förut, ifjol hade jag andra tomater och annan chili, exempelvis. Ska bli spännande.



Här ovan ser vi tomaterna, en paprika och i bakgrunden en chili. Paprikan var det första jag sådde, så därför har den hunnit längst.



Pyttesmå, nyduschade smultronplantor! På fröpåsen stod det att de skulle gro långsamt, men jag upplevde att de grodde jättefort. Ca 2 veckor (?).

Det är fortfarande mycket kvar som jag ska så. Bland annat en till tomatsort. Och i mitt förra inlägg berättade jag ju om impulsbeställningen från Impecta.

8 kommentarer:

  1. Vad inspirerande kanske jag skulle få till ett inlägg med. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  2. Smultron är nog min favorit i trädgården. Och Hallon! Men smultron är så mycket lättare att förstå sig på, på nåt vänster:-)
    Fler balkongbilder åt folket, för e går ju oftast att översätta till "trapp-bilder" där jag gillar att få fler tips:-)

    Jag nästan tappade andan av din fina bakgrund, en så vacker bild!!
    Ha det gott. kram H.

    SvaraRadera
  3. Så fint du har det här..och så härligt det låter: våren startar om 3 dagar : )
    Månadssmultron har jag också sått (bland annat) De växer väldigt långsamt!! Men, är på gång..Bra ide´ att lista sina sådder!
    /Cika

    SvaraRadera
  4. Å, vilka söta smultronplantor;) Vad roligt att du sått så många olika spännande sorter! Ska bli jättespännande att se hur det går med allt!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  5. Åh vad härligt att se de små liven :)
    Och tack för alla dina fina kommentarer. Jag ahr varit lite off och låtit bloggen köra på autopilot med "svar om min häx" så därav har jag inte varit aktiv å svarat.
    Önskar dig en underbar vecka! Nu kommer våren och blommorna. Trädgården vaknar. (fast det snöar här idag) ;) kramar!

    SvaraRadera
  6. Ηi, уeah thіs ρiece оf writing is in faсt
    ρleаsаnt аnԁ I have leаrned lot of things from it regarԁing blogging.
    thanκѕ.

    My page :: www.sfgate.com

    SvaraRadera
  7. Heya i'm for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and help others like you helped me.

    Also visit my weblog; V2 Cigs Review

    SvaraRadera
  8. Purchasing an OBD II scan software on-line shouldn't be a scary working experience. The consumer shall not have any trouble in using this merchandise.

    Check out my weblog; http://sprachschuleaktiv.ning.com/profile/YolandaBeers

    SvaraRadera