Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 19 mars 2012

Vårteckensutmaning 19 mars

Jag har insett att det kommer att bli riktigt spännande den här våren, eftersom att jag bor i ett nytt bostadsområde. Tänk så mycket nytt jag har att upptäcka! Just nu finns det än så länge inte så mycket växtlighet att se, då snön fortfarande är kvar, förutom på enstaka små fäckar. Men jag har faktiskt redan konstaterat att här växer en hel del styvmorsvioler, ser det ut som!



Än blommar de inte, men det lär ju vara en tidsfråga. Och när jag ser sånt här så förstår jag varför mina minipenséer på balkongen ser ut att må gott!



Från balkongen... Dom lever fortfarande! Jag nöp bort alla gamla blommor, så nu har den bara blomknoppar.



Och på tal om balkongen... Jag hade några krukor i matkällaren med lite olika lökar som jag planterat i höstas. Nu har jag fått ställa ut dem också, för jag såg att de hade börjat komma upp ur jorden. Pärlhyacintens blomknoppar syns!





Utanför ingången till vårt hyreshus finns rabatter. Där såg jag också nåt grönt på väg upp ur jorden. Nån som vet vad detta är?



Det största vårtecknet idag är dagens datum. Jag har ju en nedräkningsbanner högst upp på bloggen som räknar ner till vårens början. Vad den i själva verket räknar ned till är vårdagjämningen. Vårdagjämningen sker imorgon, klockan 06:14. Det är ögonblicket då solskivans centrum passerar gränsen mellan södra och norra himmelshalvan. På grund av ljusets böjning i atmosfären så är dag och natt inte lika långa just vid vårdagjämningens tidpunkt, utan något dygn innan. Dvs. ungefär idag :)


Ostara Comments

~Magickal Graphics~

6 kommentarer:

  1. Hyacintknopprar redan! Har glömt var du bor men visst är det tidigt!?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. http://www.vindsromantik.blogspot.com/

    Vist blir man glad för allt grönt som kommer upp, jag känner så igen bladen... men kan inte komma på vad det är.
    Jag brukar pynta redan nu, för påsken är så kort.

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  3. Jag har liknande blad som kommit upp, jag tror att de är Jakobs stege (det namn jag lärt mig på jobbet, mormor har ett helt annat på den växten)
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Vilka fina vårtecken du har hittat.

    Blågull kallar jag den växt som har de bladen. Jakobs stege är rätt också.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag hoppas du fått "paket" idag :-)
    Härligt med vår ♥
    Ha det gott
    Kram Lily

    SvaraRadera
  6. Det finns hopp:-) /kram mamma

    SvaraRadera