Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 26 mars 2012

Vårteckensutmaning 26 mars

Nästan varenda vår så sägs det "i år är våren tidig"! Det är i alla fall så jag upplever det. Och i år är inget undantag. Men det vore ju omöjligt att våren skulle vara tidigare varenda år, i förhållande till föregående år. I sådana fall så skulle vi ju inte ha någon vinter (förutsatt att inte vintern också kommer tidigare varje år, men det gör den ju inte).

Det är en av de saker som är så kul med vårteckensutmaningen, man kan gå tillbaka till föregående vår och kolla hur det egentligen var. Idag fotade jag några krokusar i tingshusets rabatt. Till saken hör att jag fotade exakt samma krokusar ifjol, ungefär i samma stadie. Och de bilderna publicerade jag den 11:e april.

Så en sak kan jag konstatera. Krokusarna i tingshusets rabatt (Piteå) är ungefär två veckor tidigare än ifjol!











Scillorna på bilden ovan är från grannhusets södervägg. Senast jag såg dem stod de i full blom, men då hade jag ingen kamera med mej. Detta är från förra veckan.

Påskpynt på stan! Tuppen ser ut att vara gjord av klass 5 på Klubbgärdet.





Fler vårtecken finns hos Humlebacken.

4 kommentarer:

  1. Fina vårbilder från Piteå, det våras fort nu när det blivit så varmt ute. Här i Brännberg har vi inga vårblommor ännu men vem vet, plötsligt en dag så öppnar de sina knoppar även hos oss.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. http://vindsromantik.blogspot.se/

    Hej Emelie
    Vad våren har kommit långt hos dej, hos oss är det lite senare, bor alldeles vid havet.
    Så stort och gulligt påskpynt.

    Önskar dej underbara vårdagar
    Kram Maggan

    SvaraRadera
  3. Så har våren definitivt kommit även till er i Piteå. Ungefär lika långt som här på Värmdö faktiskt!
    Den tuppen gillar jag!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Så enig i din observation, våren kommer bara tidigare, var ska detta sluta? Jag hoppas i varje fall jag slipper en lika kall och regntung sommar som de sista tre, dom blir ju också bara mer och mer extrema..
    Har du sått blodört? Har det gått bra? jag har försökt flera gånger men dom nektar gro.. suck, för den är ju så fin.
    Ha en fin påskvecka :)

    SvaraRadera