Leta i den här bloggen

Läser in...

lördag 14 april 2012

Trädgårdsdagbok 14 april

Jag fortsätter att så och skola om. Idag tänkte jag göra en lista på vad jag sått hittills och hur långt de kommit.

Paprikorna har hunnit med en andra omskolning och de har dessutom börjat få blomkonoppar!



Tomaterna "Peardrops" och "Tumbler" har fått sin första omskolning. Det har även chilin, isopen, basilikan "Rosie", kanelbasilikan, den gröna basilikan som inte har nåt namn, törnrosas kjortel, tagetes och månadssmultronen fått.

De sådder som kommit upp men ännu ej omskolats/är för små för omskolning är följande: Tomaterna "Torbay", "Black Cherry", "Purple Russian" & "Cherokee Purple". Basilikan "Purple Delight", backsippan och jordgubbarna. På bilden nedan syns en liten backsippa.



Myskmadran, björnroten och vallörten ska få flytta ned till matkällaren för köldbehandling (de har alltså inte grott i rumstemp).

Ute på balkongen har jag blodört och klematisakleja som jag vintersått. Då vi fortfarande har vintertemperaturer på nätterna så kommer de nog inte att gro än. Jag har dessutom läst att det kan ta mellan en och arton månader för blodörten att gro!

I veckan har jag sått humleblomster, muskatellsalvia, myskmalva och rödkvanne. Nu börjar det vara riktigt trångt här hemma och jag har dessutom helt slut planteringskrukor, så jag kommer nog att ligga lågt med fortsatta frösådder en tid framöver....

Hos Husmorsskolan finns fler trädgårdsdagböcker! :)

6 kommentarer:

  1. heisann!

    Oj, her vokser og gror det!
    Kjempeartig for deg.
    Så flott at det blir tur i morra. Jeg presenterte en artikkel for Herren i Huset nettopp: Stangholmen på Vesterøy. Dit vil jeg ta han med.
    Derfra ser vi rett til havs, og på mandag henter vi den nye båten vår!
    Ha fin tur ;:OD)

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen det där med att krukorna tar slut ;-) Mjölkkartonger är bra!

    SvaraRadera
  3. Oj så mycket du har på gång redan! Frösådder som behöver köldbehandling har jag slutat med efter många misslyckade försök. Beundrar alla som kämpar med dem!
    Fortsatt fin helg önskar Laila

    SvaraRadera
  4. Hihi, känner igen det där! Här hemma har jag lite panik inför en planerad resa - inte så väl planerad när man tänker på sådderna dock. Grannen ska vattna, har han lovat, men det är mycket! Och klarar han av att se vad alla små plantorna behöver, och hur ofta, eller hur sällan ... jag är beredd på att en del har dött när vi kommer hem. Men mycket har vi försökt att säkra genom bevattningsmattor (man kan köpa en stor på Clas Olson rätt billigt) så något ska nog överleva. Än kan vi inte sätta ut dem även om jag nog ska testa att så lite sallat i odlingsbänkarna innan vi reser. Gror det så gror det ...

    SvaraRadera
  5. Jag är imponerad! =)
    Du måtte ha "gröna fingrar" som får allt detta att gro så fantastiskt.

    Fortsatt trevlig söndag

    SvaraRadera
  6. Vad fina bilder du tar på dina växter, där har jag mycket att lära! :-) Paprikan ser dessutom mycket ståtlig ut.

    SvaraRadera