Leta i den här bloggen

Läser in...

lördag 7 april 2012

Trädgårdsdagbok 7 april

I snart två veckor nu, har jag varit riktigt sjuk! En helt vanlig virusförkylning var det, som bland annat gav ögoninflammation och nu verkar det som att det satt sej på balanssinnet. Jag har alltså varit ännu snurrigare än vanligt! ;) Därför missade jag förra lördagens trädgårdsdagbok. Och med tanke på att jag mest varit sängliggande så har jag inte hunnit göra något särskilt heller.

Nu är däremot det värsta över. Igår fick jag skjuts till Granngården och där köpte jag en säck P-jord. Idag har jag pysslat med omskolning av basilika, kanelbasilika, rödbladig basilika, tomater, några chilisar med mera.

En sak kan jag konstatera redan nu - jag har aldrig haft så mycket basilika som jag kommer att få i sommar! Jag sådde förståss alla frön som fanns i respektive påse, för annars blir de liggande i någon skåp och blir gamla. Och det galna är att idag sådde jag ytterligare en sort!

När man ligger så pass länge som jag gjort får man långtråkigt ibland. Och har man en bärbar dator tillhand är det lätt hänt att man får för sej saker... Jag råkade beställa hem ännu mer fröer! Tomater, sallad, lila basilika, örter med mera. Idag har jag sått följande... (alla bilderna är lånade från diverse fröfirmor, jag har inte orkat fota något själv)

Tomat, Cherokee Purple



Körsbärstomat, Black Cherry



Tomat, Torbay



Plommontomat, Purple Russian



Basilika, Purple Delight



Här är ett axplock av vad jag ska så inom kort:

Rosa myskmalva



Muskatellsalvia



Rödkvanne



Och vad gäller nya frösådder, så håller backsippan som jag sådde för ett par veckor sedan att gro!

Jag vill passa på att önska er alla en fortsatt Glad Påsk! :)

8 kommentarer:

  1. Ojoj vad du sår! Så roligt, och så mycket jobb framöver ... det är så lätt att ryckas med. Och det blir nog jättekul att se vad det blir av det hela - och så mycket plantor att ge bort! Du kommer att bli väldigt populär bland dina odlingsintresserade vänner!
    Hoppas du nu har kryat på dig helt och kan ta dig an alla dina plantor!

    SvaraRadera
  2. Hm, jag ser ingen text hos dig men fina bilder. Är allt försådd?
    Ha en fortsatt fin påsken :)

    SvaraRadera
  3. Så mycket fint och gott du har att se fram emot!
    Härliga färger på tomaterna, basilikan och kvannen.
    Ha det gott
    Kram Lily

    SvaraRadera
  4. Vad spännande med alla fröer du sått! Nu har du något fantastiskt att se fram emot när din sådd börjar gro och växa. En härlig tid. =)

    Ha det gott! / Rozie

    SvaraRadera
  5. Visst är det kul att bara "råka" beställa lite mer fröer... Tomaterna ser spännande ut, ska bli spännande att se hur skörden blir.

    Krya på dig!

    SvaraRadera
  6. Heisann!

    Så herlige tomater.

    Snart skal jeg så mine også, men først er det litt mer maling og tapetsering denne uka som avsluttes med Blogger's Sunday Walk.
    Blir du med denne gange også- og ta gjerne med deg mange ut på tur ;:OD)

    SvaraRadera
  7. Hej där :)

    Jo, allt är på topp i mitt liv nu. Tja, stresspluggar som en tok för att hinna med allt innan jag flyttar till Azorerna, men ibland får man bita ihop för att se lyckan längre fram.

    Är allt väl med dig? Jag blir så glad av din blogg, så vår fin :) vi har regn och dis idag, så sommaren känns långt borta, men dina bilder får mig att längta ännu mera.
    Otroligt nog köpte jag tomater på affären här om dagen som nästan smakade hemtomater (en hade t.o.m. en larv i sig, så den kan ju inte ha varit välbesprutad). Snacka om att jag kände sommar då! Jag har aldrig ätit köpe tomater som ens haft en smula hem smak.
    Men i år sår jag inte ett enda frö... känns annorlunda. Men, jag ska ju njuta på annat sätt :D

    Magiska kramar!!
    Tack för att du finns där ute i bloggosfären :)

    SvaraRadera
  8. Tråkigt med förkylning : / Men, tur att det finns sätt att pigga upp sig på : ) Lyck till med alla frösådder! Härligt med både tomat och basilika.
    /Cika

    SvaraRadera