Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 30 juli 2012

Bärtider...

Nu plockas det bär!


I smultronbacken växer backtimjan, smultron och rumex. (Den sistnämnda har inte jag planterat.) Men aldrig förr har det varit så enkelt att få tag på smultron! Just dessa smultron har en lite särskild historia, de härstammar från tre plantor av vilda smultron.

Det var sent en midsommarnatt för några år sedan, mina föräldrar var på väg hem till stugan efter ett midsommarfirande. Då de körde genom byn reflekterade de över det faktum att hela byn var så tyst och stilla, inte en enda människa syntes till! Det kändes lite som en spökby, trots att det var midsommarafton. Men när de kommit fram till utkanten av byn fick de syn på två mörka gestalter, klädda i mörka kläder med huvor. Den ena bar på en spade, den andra på en svart säck. Mina föräldrar tyckte förståss att det hela såg mycket suspekt ut. När de kommit en bit närmare såg de att dessa skumma figurer var inga andra än jag och min blivande make! I säcken låg de tre smultronplantorna som vi grävt upp ur ett dike efter vägen!

Jag har läst någonstans att rosor sägs växa som bäst om de är stulna. Hur det är med det vet jag inte, men det verkar som att detsamma gäller för smultron. Dessa små plantor har revat av sej, och förökat sej som ogräs - och de ger bra med bär.


Nu är det även tid att plocka blåbär! Jag har tänkt att jag ska plocka lite varje dag, så mycket jag orkar. Hittills har jag fått ihop ca 2,5 liter och mina fingrar är konstant blåa.


5 kommentarer:

  1. Även här plockas det bär som aldrig förr! Rekordår både för smultron, blåbär och hallon. Hur tar du hand om alla blåbär ni inte orkar mumsa i er bums?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Mmmm så smarrigt med smultron Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Vad mycket smultron! Och att de är äkta skogssmultron gör ju att de smakar mer. Våra är förvildade trädgårdssmultron och goda de också men smaken är ju inte riktigt densamma. Jag har också plockat både blåbär och hallon - skogshallon är ju så goda! - och mer ska det bli. Det är riktigt mycket bär i skogarna.
    Och nu börjar våra semestrar ta slut och det kanske blir att jag sitter lite oftare vid datorn, det har inte blivit mycket tid i blogglandia i sommar.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Nu denna sommar har vi haft jättemycket smultron på vår tomt. Mer än vanligt, faktiskt. Så underbart gott och hör sommaren till.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Lykke til med bærplukkingen :) Jeg har også plukket blåbær, og har laget syltetøy. Men det er masse bær i skogen, så jeg skal tilbake etter mer.

    God helg, Emelie :)

    SvaraRadera