Leta i den här bloggen

Läser in...

fredag 31 augusti 2012

Blå bär & blå måne

Tänkte att jag skulle berätta lite om vad jag gjort med alla blåbär jag plockat.

 En riktig antioxidantbomb i flytande form är denna rårörda blåbärssaft. Och den blev supergod också. Receptet kommer från receptfavoriter.se.

 Ingredienser:
2 liter blåbärssaft
  • 1,5 liter blåbär (ca 1 kg)
  • 1 liter vatten
  • 15 gram citronsyra (1 msk)
  • 1 kg socker

Tillagning:

  1. Första steget är att mosa och mixa bären och lägga i en bunke med vatten och citronsyra och dra i två dar. Förslagsvis kan du mixa bären i bunke med en stavmixer med lite av vattnet, köra i en matberedare, mosa med potatisstöt, mala eller som du vill.
  2. Blanda i sockret.
  3. Låt blåbären stå och dra i kylen i två dagar. Rör om då och då.
  4. Nästa steg är att sila av blåbären och ta vara på saften i en behållare eller kastrull. En sil eller ett durkslag med silduk eller kökshandduk fungerar.
  5. Ta bort så mycket skum du kan med en slev.
  6. Häll upp på rengjorda flaskor och förslut dem. Förvara blåbärssaften svalt och mörkt. Du kan också hälla blåbärssaften i små plastburkar och frysa in och ta fram och blanda blåbärssaft av när du vill.
 Jag hade dock mycket mindre socker, jag hade 7 dl, inte ett kilo. Det som vi inte skulle använda med en gång frös jag in. Jag tyckte att man kunde dricka saften som den var (fast den kändes mer som en juice). Men de andra tyckte att man skulle späda ut den till hälften med vatten. En sak vi testade var att späda den med kolsyrat vatten.

Blåbären som silades av använde jag till att göra blåbärspannkaka av (i ugn) nästa dag. Men något som blev riktigt spännande var när jag gjorde chokladbollar med blåbärssmak! Jag gjorde som vanliga chokladbollar, men istället för 2-3 msk kaffe tog jag outspädd blåbärssaft istället. Sedan rullade jag bollarna i kokos som jag blandat med någon msk blåbärssaft, så de blev ljust lila.



På tal om blått så har vi en "blå måne" idag. Det är alltså den andra fullmånen under en och samma månad. Den lär jag inte få se, för vi har regn idag. Annars så brukar höst- och sensommarmånarna vara riktigt fina härifrån. På hösten går nämligen fullmånen upp på andra sidan älven, så den speglar sej i vattnet. Riktigt fint! I brist på dagens fullmåne visar jag istället en bild på augustimånen ifjol.

6 kommentarer:

  1. Oj vad gott det ser ut! Själv är jag så bekväm att jag bara fryser in blåbären - som jag dock plockar och rensar själv - och äter på morgonyoghurten. Det känns så lyxigt att kunna ha "färska" bär hela vintern.
    Kul om du ska vara med i Blommig fredag, den utmaningen tycker jag riktigt mycket om!
    Ha det gott! Leena

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut! Chokladbollarna ser spännande ut. Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Så gott det verkar med rårörd blåbärssaft, hade jag kommit mig ut och plockat några i år hade jag testat receptet.

    Chokladbollarna såg häftiga ut!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Blåbärssaften måste jag testa - om det bara kunde sluta regna så att jag hinner plocka av lite fler blåbär innan de trillar av!
    Önskar dig en skön helg!/Laila

    SvaraRadera
  5. Nydelig bilde av månen :)

    Rårørt blåbærsaft hørtes spennende ut, det har jeg ikke prøvd før. Takk for oppskriften :) Jeg har blåbær i fryseren, så jeg kommer til å teste ut.
    Sjokoladebollene så kjempegode ut.

    Ha en fortsatt fin helg :)

    SvaraRadera
  6. Blåbärsbollarna ser goda ut..måste provas! Trevligt med hemgjord saft också! Hos mig blir det svartvinbärssaft. Den lilla mängd blåbär jag hittat får ätas naturella : )
    /Cika

    SvaraRadera