Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 27 augusti 2012

Höstligt






Hösttecknena hopar sej. Först kom kylan. De första veckorna i augusti var riktigt varma och härliga - riktig sommar hade vi! Sedan, som över en natt, vände det och blev kallt. Nu är det pisskallt, tycker jag. Även de stunder som solen lyser så känns det ändå som höst i luften. Idag har det dock spöregnat hela dagen.




Det blir mycket rönnbär i år. Jag tror det är ett tecken på att det ska bli en snörik vinter. Det är nämligen så att på vissa ställen i landet sägs det att mycket rönnbär innebär mycket snö, så att fåglarna ska ha mat under vintern. På andra ställen säger man att mycket rönnbär innebär lite snö, eftersom att träden inte orkar bära både ock. Här uppe har jag dock endast hört folk tala om det förstnämnda alternativet. Det skulle kunna vara logiskt eftersom att vintrarna här uppe är långa och kalla och det kan verkligen innebära problem för fåglarna. Jag tänker mej att i södra Sverige så kanske det sistnämnda borde stämma bättre för snön lär ju vara tyngre där det är varmare. Jag har ingen aning. Ni som kommer söderifrån kanske vet, vad säger man hos er om rönnbär och snön?

Det intressanta blir ju att se hur det stämmer sedan. I sådana fall lär vi ju få mycket snö här uppe i år. Ifjol, däremot, var en väldigt mild vinter, med lite snö. Jag minns att jag var ute och plockade mossa i december!




Hursomhelst så sörjer jag sommaren. Det gör jag varje år, men i år känns det extra tungt, för den var alldeles för kort. Jag brukar förvisso hålla mej sysselsatt under höstmånaderna. Först är det bärplockning, sedan höstpyssel, Halloweenpyssel och Julpyssel. Men jag vet ju att resten av året går jag omkring inom en parentes och väntar på att det ska bli varmt och att något ska börja växa.

Men, än blommar det!

Och imorgon ska jag strunta i att jag har ont i halsen. Istället ska jag gå ut och plocka vartenda bär jag hittar! Smultron, blåbär, hallon, etc.


3 kommentarer:

  1. Visst är det sorgligt att det redan är höst??Plocka på du:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Vi hade frost i natt. Och kl. 6 i morse låg temperaturen på 0°. Hur kommer det gå för våra pumpor?! =(

    Kram

    SvaraRadera
  3. Har också hört att rönnbär betyder snörik vinter. Hoppas på det, så att alla mina nyplanterade bärbuskar får ett tjockt och varmt täcke : )
    Lycka till i bärskogen!
    /Cika

    SvaraRadera