Leta i den här bloggen

Läser in...

torsdag 23 augusti 2012

Trädgårdens djur

Den här snubben fick jag håva upp ur poolen härom dagen.


Jag vet knappt hur man ser skillnad på grodor och paddor, men jag är rätt säker på att detta är en groda! För den hoppade. Och dessutom ned i poolen, som sagt. I vilket fall som helst så fick den flytta ned till slänten där de andra grodorna håller till.


På Wikipedia kan man läsa följande om grodan.

Enligt svensk folktro borde man undvika att skada en groda – det kunde vara en människa, till exempel en prinsessa, eller ett övernaturligt väsen som uppträdde i grodgestalt. – Stundom betraktades grodan som ett gårds som man borde vara rädd om. – En man, som ville vinna en flickas kärlek, skulle slå ihjäl en groda och ur dess skelett ta ett ben, som liknade en hake, samt fästa detta i flickans kläder. – En person, som skilt orm och groda åt, ägde förmåga att lindra en barnaföderskas smärtor.

Jag blir alltid glad då jag ser de små liven hoppa omkring i gräset! Och på tal om djur i gräset så har vi inte sett till en enda råtta på hela sommaren! Och inga möss heller. Det beror troligvis på vår "bonuskatt" Svarten.





Han har varit hos oss varje dag under hela sommaren. Vi trodde under en tid att han var hemlös, men nu har det visat sej att han mest troligt har ett hem, ett stenkast härifrån. Han är stor och muskulös, visar inga tecken på mask eller liknande, som man ser hos hemlösa katter.



Lägg märke till tassarna - han har en extra klo på varje tass, vilket gör att de ser ut som små vantar istället för tassar :)

7 kommentarer:

  1. Fina bilder på grodan och kissemissen. Lustigt med den extra klon på varje tass. Så söt! =)
    Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
  2. Bra att ha paddor eller grodor i trädgården, de äter skadedjur har jag hört. Och så har jag också hört att paddor är lite slemmigare än grodor men jag har inte undersökt. I skogen finns nu massor med smågrodor som hoppar runt, på väg någonstans.
    Fin kisse och verkligen speciella tassar!

    SvaraRadera
  3. så fin stryk katten är. Häftiga klor som den hade vantar på sig.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Har också grodor/paddor som hoppas omkring när man kommer med gräsklipparn : )
    Så vackra, färgranna ätbara saker du visar i förra inlägget!
    /Cika

    SvaraRadera
  5. Smådjur som grodor är alltid trevligt att möta i trädgården, värre är det med sorkar och getingar.
    Även våra katter tycks hålla borta de mycket få sorkar som finns i naturen i år.
    Förra året höll sorkarna på att göra mig galen, i år har jag inte sett någon förutom de som katterna dragit hem, men katterna är ofta hungriga i år, förra året åt de sork tills de storknade. Märkligt att sorkarna är borta i år...
    Vilken fin katt ni har som bonuskatt.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  6. Skönt att Svarten ändå har någon som vill ha honom...men vi vet ju hur katter fungerar - dom väljer sitt eget hem:-) Därför tror jag att han kommer att vara hos oss på stugan tills vi flyttar hem till stan. Först då kanske han återvänder till sitt nya hem!

    Kram/mamma

    SvaraRadera
  7. Hej! Det är inte alls säkert att alla hemlösa katter ser vanvårdade ut. Han kanske har fått mat under sommaren och inte blivit avmagrad, tex. Jag skulle starkt rekommendera att du försäkrar dig om att han har någonstans att bo innan ni åker. Du kan sätta upp lappar i området eller sätta ett halsband på katten med en lapp i att du vill att ägaren ringer dig. Hör ingen av sig på några dagar kan man vara rätt säker på att katten faktiskt inte har något hem.

    SvaraRadera