Leta i den här bloggen

Läser in...

lördag 18 augusti 2012

Trädgårdsdagbok 18 augusti - nykomlingar!


Nu gör jag ett försök att skriva trädgårdsdagbok igen. Hos oss närmar vi oss slutet av sommaren. I drygt en vecka har vi dock haft fantastiskt väder, med riktig värme! Vi kunde sitta på altanen och blunda och leka att vi var utomlands. Flera av dagarna var det vi som hade varmast i landet! Men i skrivandets stund har vi precis haft världens åskväder och det har regnat så pass att vi trodde att taket skulle rasa in. Regnets behövde vi, annars blir det ju ingen svamp! Men lite trist är det ändå, nu är nog den riktiga sommaren över.

I vilket fall som helst så är det ju en passande tid att börja sammanfatta årets odlingssäsong, även om det mesta inte är skördat än. Jag tänkte presentera några lyckade nyheter i örtagården/köksträdgården eller vad det nu är...

Den lila sockerärten Shiraz blev en succé.  (Det ska tydligen ha tagit tio år att förädla fram denna.) Den är både nyttig med sina antocyaninner och riktigt söt och god!






Såhär ser blommorna ut.



Jordgubben Toscana har röda blommor! Men man får se till att inte plocka gubbarna för tidigt, för då kan de vara lite väl syrliga.










På tal om jordgubbar så frösådde jag ju både smultron och ampeljordgubbar i våras. Smultronplantorna, av sorten Rügen, har blivit riktigt kraftiga och en del har hunnit ge bär. Jordgubbarna (Temptation) har inte hunnit lika långt, de är bara små plantor än så länge. Sommarens godaste jordgubbe var dock Sonata, som jag köpte som färdiga plantor.

Förra hösten köpte jag en ros på rea, som var riktigt billig! På plantskolan visste personalen inte ens vad de var för en ros, "en pimpinellros som kanske blir gul", sa de. Men såhär blev den:





En annan ny favorit är astilben "Milk and Honey".




4 kommentarer:

  1. Har sett att flera testat den där sockerärten i år. Någon sa att den inte smakar lika gott som "vanlig" sockerärt men jag är beredd att ge den en chans nästa år eftersom både blommor och baljor är mycket vackra!
    Får dina jordgubbar vara ifred för sniglar? Här mumsar de i sig de få jag har innan vi hinner procka dem!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Den sockerärten ska jag prova nästa år om inte annat för färgen:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Så fint du lyckades med dina odlingar. Sockerärten ska jag försöka komma ihåg namnet på och odla nästa sommar, vi har nämligen fått massor med sockerärter men de gröna och så svåra att hitta! Rätt som det är hittar man en som har gömt sig och blivit nästan för stor.
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  4. Så mange fine favoritter fra urtehagen din :) Den gule rosen var nydelig.
    Her har det vært varierende resultat i kjøkkenhagen, men sukkerertene (jeg hra dyrket vanlige grønne) har vært fine her også.

    Legebetonien i urtehagen min er stachys officinalis, og det er en spennende urt. Takk for tips om bruk :)

    Håper alt er bra med deg, ha det fint!

    SvaraRadera