Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 9 september 2012

Aronia


Nu har jag och gubben återvänt till stan, efter att ha spenderat en lång tid på landet. I skogarna runt omkring Piteå vet jag att det finns massvis med stora, fina blåbär, men jag har inte orkat ta mej ut och plocka. Det har jag varit lite ledsen för eftersom att jag tror att de sjunger på sista versen. Men, idag när jag promenerade med mormor så passerade vi ett stort, fint buskage med aronia! Där fick jag passa på och plocka stora, fina bär! (Det var mormors idé!)


Aronia är något av en doldis bland alla dessa "superbär". De flesta, förutom alla trädgårdsmänniskor, känner inte till aronian. Men jag kan garantera att de flesta faktiskt har smakat aronia, utan att veta om det, för den ingår ofta i saft-blandningar, och liknande. Ikväll satte jag mej och googlade lite på aronian och dess egenskaper. Detta är lite av vad jag hittat...

* Aroniabusken kommer ursprungligen från Nordamerika, där bären länge använts av olika indianstammar.

* Rik på antioxidanter, främst antocyaniner. Även A-, E-, B2- och C-vitamin samt järn och kalcium. Innehåller tydligen mer antioxidanter än blåbär!

* Studier har visat att aronia skulle kunna vara till hjälp vid diabetes, verka antiinflammatoriskt samt skydda nerv- och kärlsystem.

* Sägs kunna dämpa infektions- och allergisymptom samt ha en hämmande effekt på virus och bakterier.  Bör därför vara bra vid förkylningar, tycker jag.

* I Ryssland används aronia ofta som hjälp vid högt blodtryck.

Bäret smakar ganska syrligt, så därför är det inte lika kul att äta direkt från busken som t.ex. blåbär, men i övrigt kan man använda dem på ungefär samma sätt. Jag har tänkt göra rårörd saft av bären jag plockade idag (ca 2 liter) och använda samma recept som jag skrivit om i ett tidigare inlägg om blåbär. För att behålla så mycket vitaminer som möjligt så är de rårörda recepten att föredra, om man vill tillaga dem.


Källor & mer läsning:

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1667
http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/hostbusken-som-bar-hela-vintern
http://www.goforlife.se/produkter/aronia

Några recept, bland annat saft:

http://www.frisknet.com/1septemberaronia2.htm


6 kommentarer:

  1. Ett riktigt superbär med många bra egenskaper! Goda till saft är de : )
    /Cika

    SvaraRadera
  2. Jeg har laget saft og gele av aroniabær mange ganger, og det blir kjempegodt :) Sunnne bær, og buskene er lette å dyrke.
    Jeg er spent på hvordan den rårørte saften blir, det må du fortelle oss :)

    SvaraRadera
  3. Jag känner inte till dessa bär, men det gör maken som säger att de är otroligt nyttiga.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hmm..undrar om man ska plocka av grannens och koka marmelad??
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Vilka superbär!!

    Tror jag har en aroniabuske men är inte säker, har aldrig gjort något av bären.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Ska bara intyga att saften var jättegod och det känns som om blodtrycket gått ned....:-)tack för i kväll/kram mamma

    SvaraRadera