Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 17 september 2012

Glögg- och bärtankar


Jag fortsätter plocka bär av olika slag och grubblar på vad man ska göra med dem. Jag har precis plockat och rensat ytterligare en sats med aronia. Saften blev bra, tyckte jag. Det den påminner mest om är vinbärssaft, men då man vet hur nyttig den är så känns den ännu godare! (Jag ska dela med mej av receptet längre ned i nlägget.)

En tanke jag haft i år är att jag vill göra egen glögg till jul. På egenplockade bär. En sak jag insett är att om man, som jag, ska köpa ett 20-tal flaskor glögg av olika sorter blir det väldigt dyrt... Så varför inte göra på egen saft? Och de safter jag gör är dessutom nyttigare än dem man köper på affärn. Rårörda, mindre tillsatt socker, utan koncerveringsmedel etc.

För att få lite inspiration om vad man kan hitta på har jag sneglat lite på Alterhedens produkter och vad de innehåller. Midvinterglöggen, t.ex. innehåller lingon och rönnbär! Det skulle jag inte ha kommit på själv att göra glögg på. Och jag kan ju inte klaga på att vi har ont om rönnbär...






Jag har sett att vi har en rönn med vita bär här på innergården. Riktigt snygga blir bären! Tänk så snyggt det skulle kunna vara att göra rönnbärsgirlanger med vita rönnbär... Eller, om jag hade en egen vit rönn, skulle jag kanske ha bären i glögg... och glöggen skulle få heta Månskensglögg, eller nåt annat poetiskt :)


Nåja, här kommer receptet jag använde på aroniasaften. Fast jag hade halva mängden socker och skippade natriumbensoatet, vi drack upp den fort istället. Dessutom lade jag bären i frysen dagen innan, sedan tog jag fram dem och lät dem tina innan jag gjorde saften. Aronia är nämligen som lingon på det sättet, godare efter en liten frostknäpp.

Rårörd saft
1-1 1/4 liter


Ingredienser


2 liter bär (ca 1 kg) välmogna, t ex frusna aroniabär, tinade
5 dl vatten, till svarta vinbär 7½ dl
½ msk citronsyra
6 dl socker (ca 500 g) per liter avrunnen saft
1 krm natriumbensoat 

 
Rensa och skölj bären. Tina frysta bär. Koka vattnet, då försvinner syret i vattnet, som annars förstör bärens C-vitamin. Låt vattnet kallna. Mosa bären med potatisstöt i en bunke, i matberedare eller mixer. Blanda bärmassan med vattnet och citronsyran, täck över och låt stå svalt ca 1 dygn. Rör då och då.

Häll bärmassan i en silställning att självrinna 20-30 min. Mät upp saften, tillsätt sockret och rör då och då tills det är löst. Tag bort ev skum. Tillsätt ev natriumbensoat, utrört i lite av saften. Häll saften i rena kalla flaskor, ända upp till kanten. Förslut dem och förvara i kylskåp. Eller häll saften i frysbägare till 2 cm från kanten, förslut och frys in.

KÄLLA 



9 kommentarer:

  1. Så duktig du är! Jag som inte ens känner igen en aronia ... Jag gjorde rönnbärsmarmelad för något år sedan när det också var massor med bär. Det blir lite egen smak men det var gott i små mängder på youghurt och flingor. Det var lite whisky i marmeladen också men den smakade inte så mycket. Ska bli spännande att läsa om glöggen sedan!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. tack för det receptet:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Så flink du er! Hjemmelaget gløgg hadde jeg aldri tenkt på å lage, skal bli interessant å høre mer om det.
    Jeg plukket aroniabær i går sammen med en venninne. Bærene er fyst, og jeg skal safte de i saftkoker etterhvert. Kanskje jeg prøver å lage en porsjon rårørt saft også, det hørtes godt ut.

    Hvitrogn er fint, vi har en i hagen, og den har hvite bær nå. Har ikke brukt bærene til noe, men de går kanskje å bruke på samme måte som røde rognebær?

    Ha en fin dag, Emelie :)

    SvaraRadera
  4. Jag vill ha vita rönnbär - dom är ju grymt fina! kraam/M

    SvaraRadera
  5. Tack för receptet (sparar det på datorn). =)
    Att göra glögg själv brukar gubben min pyssla med. Lika gott varje gång, och i den har han det som naturen har att erbjuda. Blir olika sammansättningar varje gång; och varje gång lika gott! Naturen är fantastisk!
    Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
  6. PS: Vita rönnbär har jag aldrig sett förut! Häftigt!
    DS

    SvaraRadera
  7. Snälla vill du mejla mig igen. adr. var fel Det ska bara vara 2 S i hasse
    Vilka fina bär Aronia har jag inte sett,hört tidigare, måste undersökas bättre.
    KRam Ninne

    SvaraRadera
  8. Tack för ett spännande recept. Vi har en relativt liten aronia, har inte riktigt vetat vad man kan göra med dessa bär, kanske att det går att använda bären nu när jag läst om din glögg.

    SvaraRadera
  9. Å, vilket bra tips! Jag har också gått o funderat på vad jag kan använda alla dessa rönnbär till; rönnbärsgelé, äppel,- och rönnbärssaft..Men glögg, och blandat med lingon hade jag inte tänkt på : )
    /Cika

    SvaraRadera