Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 3 september 2012

Sverige - nya Sibirien?


 Häromdagen skulle jag förklara för min man hur det kommer sej att vi aldrig får någon större skörd, trots att jag sår så mycket. Det är nämligen så att jag orkar helt enkelt inte vänta på att grönsakerna ska hinna mogna. Morötter plockas som minimorötter (oavsett om de är lämpade för det eller ej). Men i år så har jag väntat och väntat, men inget verkar hända. Så idag drog jag upp ett gäng morötter, och mycket riktigt så ser de ut som de alltid brukar se ut när jag börjar ta dem! Det har förståss med vädret att göra, allting har varit ovanligt sent i år. T.ex. så har endast ett fåtal tomater mognat, resten lyser gröna.

Detta har fått mej att fundera på hur jag ska göra annorlunda nästa år. Klimatet kan jag (tyvärr) inte påverka. Kanske vore det en idé att börja satsa på sorter som är bättre anpassade för pissväder. Ta tomater som exempel.

Lizzano F1 är en ny sort hos Rara Växter som sägs kunna tåla frost! Ifjol vann den guldmedalj av All American Selection.

Lizzano F1

Kraini Sever, Jennys frön och sånt, har en isbjörn på fröpåsen! Det ser mycket lovande ut.

Kraini Sever
Hos tomatsidan.se finns sorter med namn som Siberia, Alaska och Glacier. Samtliga är tidiga och köldtåliga. Siberia, t.ex., ska kunna sätta frukt vid en temperatur på 5 grader! Den odlas mycket i Alaska. Det var några exempel, jag såg att Tomatsidan hade många fler tåliga sorter att välja på. Kanske blir det därifrån jag beställer mina tomatfrön nästa år.

Nu har jag börjat lite smått med att köpa höstblommor, som ljung.


Här är ljungen tillsammans med en storbladig murgröna. Hon som sålde murgrönan menade på att den ska vara härdig här uppe (zon 6), men jag är skeptisk.... Den var fin i alla fall.


4 kommentarer:

  1. Intressant med tomater som skall mogna trots kallt väder. Har aldrig hört talas om sådana förut.
    Hon som sålde murgrönan kanske menade att den är härdig här om sommaren?
    Murgröna är ju annars räknat som en riktig vekling för våra breddgrader.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Koselig med høstblomster og lyng, det er tiden for det nå :) Lyng og eføy var en vakker kombinasjon.
    Spennende tomatsorter, de skulle nok kunne prøves her også. Vi skal visstnok ha sone 2 her, men det er så mye vind (og til tider regn) om sommeren at det trengs ganske så hardføre planter for at de skal klare seg.

    Takk for koselig kommentar. Datteren min skal gå et Kina-studie i år.

    Ha det fint :)

    SvaraRadera
  3. Vår egen skörd blev också försenad, och mycket av grönsakerna är "förkrympt", men gott ändå. Vädret har inte varit som det borde ha varit nu i sommar.
    Kram och fortsatt trevlig vecka

    SvaraRadera
  4. http://vindsromantik.blogspot.se/

    Det har inte varit det bästa vädret för odling i växthus, men det vi har ute har gett en enorm skörd.
    Vill verkligen rekommendera björnbär, har haft plantan 2 somrar, och nu ger den massor med stora söta bär. Ingen mask eller annan skada.
    Jag köpte plantan i Norrfjärden på Astranta (tror trädgården heter så).
    Nu börjar svamptiden, så jag är ute fortfarande.

    Kram Maggan

    SvaraRadera