Leta i den här bloggen

Läser in...

torsdag 20 december 2012

Årets julgran & sista minuten pyssel


Tiden före jul rusar alltid iväg med superfart. Nu har jag dessutom känt mej lite extra sliten ett tag. Och under en tid var jag riktigt orolig att jag inte skulle få tag på någon julgran i år. (För mej är julgran ett måste!) Då snön är över en halv meter hög är detta inte helt lätt, särskilt när man inte har spanat in någon gran i förväg. En kväll för någon vecka sedan satt jag och surade över detta, då jag fick förslaget att kolla i den lilla "skogen" intill vägen där vi bor. Det är ett mycket litet område, och där växer mest bara björk och sälg - inga granar. Dagen efter bestämde jag mej för att kolla i alla fall. När jag hade gått en liten bit såg jag, mitt i slyn, tre stycken granar! Och en av dem såg ut som en perfekt julgran!!

Jag tänkte förståss att jag skulle gå ut senare på kvällen (i mörkret) och dra med mej min dramaten-väska och trycka ned granen i den, som jag gjorde ifjol. Lyckligtvis hade jag min man med mej denna gång, så någon väska blev det inte tal om. Det var lika bra, för under den dagen hade det snöat hysteriskt och väl framme fick vi simma oss fram genom snön.

Innan vi fått in granen förstod jag aldrig hur stor den egentligen var. 2,2 meter!!! Nu hade vi tur som råkade ha lite extra högt till tak i vår nya lägenhet. Och den hade inte rymts i någon väska!





 

Mycket av årets julgranspynt är hemmagjort. Bland annat dessa pappershjärtan. "Så hamnade katterna i granen i alla fall", sa Tony när han såg dem!






Och nu till något annat.

Jag tänkte att jag skulle göra lite gammeldags kristyrer med bokmärken...problemet var att jag hittade inga bokmärken! Det är märkligt, att något så populärt ska vara så svåra att hitta i vanliga affärer... Istället hittade jag några bilder på bokmärken i några tidningar. Då scannade jag in dessa och klippte ut dem med hjäpla av PS. Bara att skriva ut i önskad mängd och storlek!

















 

De två sista bilderna kommer från Jeanne d'Arc Living. Bilden med två änglar tog jag från ett födelsedags kort jag fått av mormor. Den första kommer från en annons (minns inte vart).



Här är ett kort jag gjort med en av dem...




5 kommentarer:

  1. Vilken fin gran! Värd en simtur! :-)
    Här blir det ingen gran, våra hibiskusar brukar må jättedåligt i gransällskap...
    Önskar dig en riktigt god jul!/Laila

    SvaraRadera
  2. Jättefin gran! Underbara hjärtan <3
    Julkramar Lily

    SvaraRadera

  3. http://vindsromantik.blogspot.se/

    Vilken tur att du fick din gran, och fint har du pyntat den, gillar det gammeldagsa...
    Nu är det bara någon dag innan jul, och jag har blivit så förståndig att jag bara njuter.

    Önskar dej en underbar jul
    Kram Maggan

    SvaraRadera
  4. Snygg gran!
    Har du provat att äta D-vitamin? Själv har jag ätit en om dagen (styrka 2000) sedan Lucia och känner mig mycket piggare nu.

    God Jul!

    SvaraRadera
  5. Nästa jul vill jag också ha katterna i granen! Dom är så fina! kram från mamman

    SvaraRadera