Leta i den här bloggen

Läser in...

lördag 1 december 2012

Ful Jul 2012

 Ifjol (tror jag det var) skrev jag ett inlägg med titeln "ful jul". Nu tänkte jag att jag skulle göra en uppföljare! Och jag inleder med en julgran från Martha Stewarts site. Jag har sett fler konstgranar som ser ut så, men hur tänkte de? En gran är ju en levande organism, men vad föreställer detta? Inget naturligt i alla fall.

 

För ungefär ett år sedan hade jag en mycket märklig dröm. Jag drömde att gubben och jag skulle resa till Thailand, men det var precis före advent. Då tyckte min man att han skulle julpynta innan avfärden, så att det skulle vara klart när vi kom hem. Han fyllde hela lägenheten med lampor/ljusslingor som på bilden nedan, och på dörren hängde han en skylt med texten "Hej Jesus!"



Dessa "skor" såg jag på Dollar Store för ett tag sedan. Det lustiga är att kängor, stövlar etc, är ju sådant vi normalt sett gör vårt bästa för att dölja inom heminredning. Om man nu vill dekorera med sådant, varför inte bara lämna skorna framme när man kommer hem?


 

Här har vi en julgranskula dekorerad med bland annat sand, snäckor och sjöstjärnor. FYI, havet och julen är inte vänner hos mej. Den enda havsprodukt jag förknippar med julen lär ju vara sillsallad.


 

Detsamma gäller brandmän/"mermen". Så märkligt! Det måste nog vara en riktigt kreativ människa som kommit på tanken att göra en julgransdekoration i form av en sjöman (manlig sjöjungfru!) som dessutom är brandman..... En lustig paradox är det väl, men jag ser ingen koppling till julen! Eller, som min man säger, fulen!



Nu har jag sparat det värsta till sist...

 

Jag gissar att dessa är gjorda i tyskland runt den tiden. Och när man tänker efter lär det inte ha varit märkligt alls då, det var ju i princip deras flagga. Här i Sverige har vi ju haft svenska flaggor i våra julgranar också. Men, idag är detta bara såå fel!




7 kommentarer:

  1. Intressant inlägg! Ibland undrar man vad de tänker som "designar" julen(och annnat)Urfult med både brandmän och kulor med snäckor o sand. Skorna/kängorna är inte bättre. De som gillar sådant tycker förmodligen likadant om min stil/smak..
    Ha en fin 1:a advent
    Kram Lily

    SvaraRadera
  2. Ja bland alla gruvligheter du visar tar den sista verkligen priset!!! Hua. Själv har jag svårt för pryttel och pyssel över huvud taget, plockar bara fram lite grejer barnen gjorde när de var små.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. men huva för sista bilden!!!!
    Ha en underbar dag!!!

    SvaraRadera
  4. Jag minns med glädje och fasa förra årets ful-jul hos dig, men årets upplaga är nog värre än så.
    Jag skrek till när sista bilden visade sig.
    Aaargh!

    'Hej Jesus' skylten var däremot kul, kanske man även kan skriva 'Grattis Jesus'?
    Ha det fint, en riktigt fin-jul önskar jag dig.

    SvaraRadera
  5. Ruggig bild, den sista! *ryser*
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Din kära make hör kanske till minoriteten i vårt avlånga land som fortfarande minns varför vi firar jul....på min dörr får det stå Grattis Jesus på födelsedagen;-)

    Bilden på nazi kulorna är ju så grotesk, först ser man att det är rött och glittrigt och vackert och sen ser man eländet -det knyter sig i magen....skulle däremot inte förvåna mig om dessa återfinns i någon julgran hos ca 7% av den svenska befolkningen som saknar intelligens och röstar på fulpartiet (SD)/mamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är förskräckligt. Jag gissar dessutom att det finns folk som skulle betala riktigt mycket pengar för dessa...

      Radera