Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 7 januari 2013

Önskelista 2013


Så var det dags igen, med ett nytt år och en ny odlingssäsong (fast här uppe dröjer det ändå 5 månader innan man får se något grönt ute). Hursomhelst har jag gjort det till en tradition att i samband med årsskiftet utvärdera fjolårets odlingar och planera för årets.

Jag sådde alldeles för mycket saker i fjol, jag hade varken plats, tid eller ork att ta hand om allt. Jag satsade på snygga, annorlunda sorter (t.ex. 3 olika lila tomater som inte klarade fjolårets klimat), istället för tåliga och välbeprövade sorter. Ifjol hade jag kanske tio olika tomatsorter, varav två hann mogna och gick att äta. Därför har jag satt upp några riktlinjer för i år:

* Tomaterna ska vara tidiga, köldtåliga och lättodlade. Och max tre sorter.
* Satsa på lättodlade grönsaker, sådana jag vet fungerar. Detsamma gäller blommor.
* Ingen frösådd av perenner!!!! Jag orkar inte och har inte plats.

Detta är vad jag tänkt mej...

 
Det finns en tomatsort som heter Siberian, tidig, köldtålig, kommer från Ryssland och är mycket populär i Alaska.


 
Early Cascade är också tidig, jag har läst många positiva recensioner om denna.



 
Jag skulle också vilja ha en tomatplanta som blir riktigt liten, som trivs i mindre krukor och tar upp minimalt med plats. Tomaten på bilden heter Sweet n Neat. Så....kan hända är det dessa som blir mina tre sorter i år?

Luktärter vill jag ha!! Och de ska jag nog förgro så att vi hinner njuta av dem.. Bilden kommer från reneesgarden.com.


Ifjol planterade jag en hel del jordgubbar. Dels så hade jag ju frösått en ampeljordgubbe samt en smultronsort och så köpte jag ett antal jordgubbsplantor. Dessa ligger nu under snön i Älvsbyn och jag hoppas att de klarar vintern så att vi får mycket jordgubbar i år! Ganska kul idé föresten, att plantera i ett snyggt durkslag/sil och använda som ampel. Bilden kommer från The Telegraph.

6 kommentarer:


  1. Plantor ska skötas, och frösådd ska skötas dagligen, helst flera gånger... jag har nästan slutat, jag vill njuta av sommaren och även kunna fara bort. Men, det är roligt att ha provat på.
    Kan tipsa om kapkrusbär, som man får frukt av samma år, och kan övervintra den inne.
    Jag har även björnbär, det är tredje sommaren jag har den, oj vad bär den gav, den var godare än jordgubbar och hallon. Den står ute under snön...

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  2. Det var mycket som gick snett i fjol. Frosten och det kalla sommarvädret och regnandet satte stopp för många växters förmåga att gro. Vanligtvis brukar jag förodla luktärterna men nu gjorde jag inte det utan lät dem gro och växa ute från första början. Med resultatet av att det endast blev långa gröna stänglar men inga blommor. Sedan kom hösten och ännu mer kyla vilket resulterade i att stänglarna dog. Tack och lov blommade rosenbuskarna, men de kom senare än vanligt. Hoppas på bättre sommar i år.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka bra tips på tomater det var även för mig som bor lite längre söderut. Det är så trist när det inte hinner bli färdigt. Nu får vi ju vårt växthus också men ändå vill jag ha några pålitliga sorter som klarar allt ... Och så får vi hoppas att sommaren blir lite bättre!

    SvaraRadera
  4. Hej
    Ser att ni gillar havtorn och förstått hur nyttigt det är. Vill ni beställa mera är ni välkommna. Vänligen Fredrik Larssen
    www.larssens.se

    SvaraRadera
  5. Klokt att du inte kör på som förra sommaren, ser fram emot att få smaka tomaterna:-) kram mamma

    SvaraRadera
  6. Själv har jag brassat på som vanligt. Det brukar sluta med att jag delar ut ett antal plantor till grannar...
    Gillar durkslagsidén!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera