Leta i den här bloggen

Läser in...

torsdag 28 mars 2013

Glad Påsk! / Påskskrock!


 

Nu har Påsken börjat på allvar hemma hos oss. Jag och gubben äter godis tills vi mår illa. Vi har inte haft besök av någon påskkärring, men jag såg ett par som lekte i en snödriva när jag var ute tidigare idag! Nu tänkte jag att jag skulle skriva om lite påskskrock.


Liksom alla våra gamla högtider har det funnits en hel del skrock kring påsken. Att häxorna åker till Blåkulla på Skärtorsdagen är ju ingen nyhet, så därför tänkte jag skriva om några andra trosföreställningar som jag tyckte lät roliga.

På Skärtorsdagen tillredde man en måltid med sju sorters kol eller grönsaker, för att skydda familjen mot sjukdom under resten av året, enligt en källa. Enligt en annan källa skulle denna måltid ätas på måndagen före påsk, d.v.s Svarta Måndagen.

Ville man bli av med ohyra (vilket nog de flesta ville) skulle man hänga ut kläder och sänglinnen på vädring under Skärtorsdagen.

Påskdagens morgon skulle man tvätta sej i rinnande vatten om man ville få en ren och skär hy. För att få en lätt kropp skulle man sedan hoppa över tvättvattnet! 

På påskdagen var ju fastan över, och under fastan fick man inte äta ägg, vilket gjorde att vid påsk fanns ett överflöd av ägg. Att äta ett skrovmål på ägg ansågs då som mycket hälsosamt. Det skulle ge kraft i benen, ökad sexualdrift samt skydd mot onda makter!



Källor
Ornskoldsvik.se
Festfixarna

Bildkälla 1
Bildkälla 2

Idag har jag varit hos mormor på Källbogården med en påskblomma. Där hade de en liten påskutställning i matsalen, med påsksaker av varierande ålder. Tyvärr har jag inte hittat igen minneskorter till kameran än, jag har heller inte tagit mej tid att köpa ett nytt. Därför är bildkvallitén sådär, för jag har använt mobilen. Här är i alla fall några bilder!
















Ha nu en riktigt Glad Påsk!! :)

5 kommentarer:

  1. Det önskar jag er också!! En helt underbar påsk och kanske vi syns under den:)

    SvaraRadera
  2. Glad påsk till dig också. Glömde hänga ut sängkläderna, vilken otur...

    SvaraRadera
  3. Ja en glad påsk på Dej med.
    På kortet med gammalt--- Tuppen framför Colmans senap står en liknande på min hylla.
    Påsk kram från Ninne
    Ps vaknade till ett vitt landskap här nere inte alls skönt Ds

    SvaraRadera
  4. Så mye fin påskepynt på bildene.
    Riktig god påske til deg også, Emelie :)

    SvaraRadera
  5. Kul att se gammalt påskpynt.
    Ha en fin avslutning på påskhelgen.

    SvaraRadera