Leta i den här bloggen

Läser in...

tisdag 19 mars 2013

Vårdagjämning imorgon!


Ostara Comments

~Magickal Graphics~

Det är nu som dagen och natten är lika långa. Vårdagjämningen är imorgon, men på grund av den atmosfäriska refraktionen (ljusets böjning i atmosfären) så inträffar detta fenomen något dygn tidigare. Det råder nu balans mellan ljus och mörker, men jag känner mej inte särskilt balanserad. Påskliljorna som inhandlades förra veckan börjar dessutom vara överblommade. I morse skulle jag koka ägg och tänkte att det kunde vara kul med lite snygg lila färg på frukostäggen. Det blev grått!!

För att lätta upp stämningen något vill jag vidarebefordra en liten historia som jag läste härom dagen, som handlar om snödroppen!


Låt mig slutligen vidarebefordra en historia om snödroppen. Vår Herre hade skapat alla växterna och givit dem deras skrud. Därefter skapade han snön, men då han skulle bestämma vilken skrud denna skulle ha lämnade han avgörandet åt snön själv. Han fick välja den av växterna vars skrud han ville överta, eftersom han ändå dödade alla växter. Snön var fåfäng och ville gärna ha rosens skrud, men rosen bara skrattade åt honom. Då försökte han med violen och påskliljan men med samma klena resultat. Snön blev bedrövad, men då sa Snödroppen:"Är det så att min enkla klädnad passar dig så får du gärna ta den." Så kom det sig alltså att snön blev vit. Han skyddade också från den dagen snödroppen-men hatade de andra växterna. 

Kjell Dellert
Artikeln infördes i Kvällsstunden sommaren 1996

Källa

Jag har ännu inte haft förmånen att få se några snödroppar i år, bilden ovan tog jag ifjol ungefär vid den här tiden, kanske några dagar senare.

Planen idag är att gå ut en promenad och kanske köpa några fräscha vårblommor på vägen hem. (Att välkomna våren med vissna påskliljor är inte ett alternativ!) Sedan tänker jag sätta igång med årets första frösådd!!

3 kommentarer:

  1. Søt liten historie om snøen og snøklokkene :)

    Lykke til med frøsådd, den må jo bli bra når den såes nå. Jeg har planer om å så tomatfrø i morgen.

    Når du nevner det; jeg har også følt mangel på balanse de siste dagene (og jeg har hørt flere som har sagt det samme). Får håpe det bedrer seg når vi har bikket vårjevndøgn.
    Nyt våren :)

    SvaraRadera
  2. When someone writes an piece of writing he/she keeps
    the thought of a user in his/her brain that how a user can understand it.
    So that's why this piece of writing is perfect. Thanks!

    my homepage schestowitz.com

    SvaraRadera

  3. http://vindsromantik.blogspot.se/

    Vilken vacker historia om snödroppen.
    Det är en härlig tid nu, ljuset har återvänt och alla lökväxter som man kan köpa nu.
    Den 5;e årstiden hos oss är vårvintern, när man är ute på isarna, åker skidor/snöskoter och det är varmt, älskar vårvintern.

    Önskar dej en underbar påskhelg
    Kram Maggan

    SvaraRadera