Leta i den här bloggen

Läser in...

onsdag 10 april 2013

Mer om Katterna


Nu har det gått en vecka sedan vi åkte med Kitty till veterinären på grund av att hon slutat äta, dricka och bajsa. Där var hon i ett dygn och sedan fick hon komma hem. Men de vet fortfarande inte riktigt varför hon blev dålig i förstaläget, för hon var inte helt förstoppad enligt kontraströntgen. Det kan ha varit någon typ utav magsjuka. När hon kom hem fick hon åka till min mamma som äger henne och dessutom har erfarenhet av att ta hand om sjuka djur. Twinkle, den andra katten, var livrädd för henne när hon kom från veterinären! Så vi tyckte att det bästa var att dela på dem, dels så att Kitty skulle få tillfriskna i lugn och ro, och dels för att de inte äter samma foder nu. Dessa katter är vana vid att "åka runt" mellan vår lägenhet, mina föräldrar och stugan.

Sakta men säkert har Kitty blivit bättre. Till en början var det tvångsmatning, men så småningom började hon äta på egen hand. Hon får dock fortfarande Lactulos (som gamlingarna!) och Kattmalt. Första gången hon bajsade jublade hela familjen!

 

Under tiden har jag brottats med ett annat kattproblem...nämligen "lillasyster" Twinkle, som inte uppskattat denna förändring. Första natten som Kitty var borta skrek Twinkle oavbrutet, jag fick aldrig sova i mer än 30 minuter åt gången. Max. Sedan har hon fortsatt att leva om, främst på nätterna. Och hon är inte tystlåten. Katter är inga flockdjur, de flesta problem som kan uppstå sker ju när det tillkommer en katt till familjen, inte tvärt om.


För att försöka få någon ordning på detta har jag investerat i en Feliway doftavgivare, som ska lugna katter i stressade situationer. Jag har även läst på om skrikande katter - varför de skriker och vad man kan göra och framför allt vad man INTE ska göra när det händer. Här finns en bra artikel.

 

Jag vet att det kan ta ett tag innan Feliway ska nå full effekt, men inatt har det faktiskt varit lugnare. Hon hade en mindre konsert vid 3-tiden och en på morgonen. Annars har det varit lugnt och jag har sovit som en stock!



Och från det ena till det andra...jag har stött på årets första riktiga vårtecken! Scillor som blommar vid en skyddad rabatt på andra sidan gatan! Men annars kommer våren långsamt, där det inte är skottat når nog snön upp till knäskålarna.

 

Imorgon ska jag ta min skrikande katt och åka till stugan. Där ska jag sitta och titta på en massa snö som inte smälter...



6 kommentarer:

  1. jag hörde att hon blivit bättre Kitty men inte hört att Twinkle håller serenader av saknad av Kitty..ha så gott på stugan och mys!!

    SvaraRadera
  2. Så fint at det går bedre med Kitty, håper hun er helt fin igjen snart!!
    Nydelige vårtegn/blomstrende scilla. Her har de bare knopper så langt.
    Kos deg på stugan, og ha det fint :)

    SvaraRadera
  3. Hoppas alla kattproblem löser sig. Vår dotters katt är också rätt van att byta bostad ibland för vi passar honom när de är bortresta, och ibland är de själva hos oss några dagar och då får Pixel följa med så klart. Fast det är en väldigt tyst katt, muttrar lite för sig själv när han sitter i fönstret och tittar på fåglar men annars säger han inget. Spinner ljudligt - och mysigt - dock.

    SvaraRadera
  4. Feliway är jättebra. Jag har det ju själv till mina 3 katter. Hoppas din kissemiss kommer att tillfriskna och bli piggelin igen. Det är oroande när våra små go´a älsklingar blir sjuka. Vilken bra artikel! Jag tackar för den, då jag faktiskt har en katt som skriker både natt som dag.
    Kram/Rozie

    SvaraRadera
  5. Heisann!

    Håper det går bra med kattens. Det er alltid trist når de ikke har det bra.
    Nydelig vårtegn ;:OD)

    SvaraRadera
  6. Kittykatten mår numera ganska bra, hon har blivit lite bortskämd hemma hos oss....ligger alltid i sängen och mår gott! Hon har gått upp i vikt igen och det känns skönt. På nätterna äter hon som en hund! När en ras/inne/katt blir 11 år så tillkommer det ofta små krämpor. Numera har vi nya rutiner, två centimeter kattmalt tre gånger per dag (för att hon inte ska få stopp i magen av katthåret) och 1.5 ml lactulos två gånger per dag + att vi fortsätter och borstar tänderna på den lilla. Det är som att ha en liten baby igen:-) Men Kitty saknar Twinkle och hon känner ju igen henne när dom ses! kram

    SvaraRadera