Leta i den här bloggen

Läser in...

tisdag 21 maj 2013

Vitlök i garderoben!


Ibland beter jag mej lite som en ekorre. Jag införskaffar saker, gömmer dem och glömmer dem. För någon vecka sedan påpekade min man att det luktade vitlök i sovrummet, han undrade om det kunde vara någon gammal pizzabit som låg och grodde någonstans! Jag brukar inte lägga pizzor på groning - men sättvitlöken!! Jag beställde ju två sorters vitlökar i höstas som jag skulle sätta ned på stugan, men av någon anledning hade de blivit kvar i städskrubben. De kändes fortfarande fräscha när jag tog fram och klämde på dem så därför bestämde jag mej för att testa sätta dem.


Jag har aldrig odlat vitlök tidigare, så det blir spännande att se om det blir något av detta. Vitlökar ska ju egentligen sättas på hösten, men nu är det vår. Efter att ha slarvläst lite på internet om att sätta vitlökar på våren har jag fått för mej följande:

* Om man sätter vitlöken på våren blir skörden mindre och senare.
* Det går bra att sätta vitlöken på våren om det främst är "blasten" man är ute efter, som används som gräslök.
* Man kan, om man vill, ta reda på eget utsäde när vitlöken ska skördas, som man sedan sätter ner igen till hösten.

Med ett gammalt utsäde och bristande erfarenhet tänkte jag att all hjälp man kan få lär ju vara bra... Enligt gammal folktro (Sydeuropa nånstans gissar jag?), ska man helst sätta vitlöken på ett udda datum och under fullmåne. Udda datum var det när jag satte löken, men inte fullmåne.

Men...så finns det en sak jag funderat över. Kanske är det en dum fråga men jag frågar ändå. När man sätter vitlökar (och lökar generellt), ska man ta bort skalet eller inte?

 

Löken till vänster på bilden har skalet kvar och den andra har det inte. Jag visste inte vilket som var rätt så jag tog 50/50. Nu hade ju dessa lökar legat i garderoben hela vintern, så därför ville skalen nästan ramla av av sej självt på de flesta klyftor.

Mer vitlöksläsning!

Så odlar du egen vitlök
Odla egen vitlök
7 steg till egen vitlök


 
Så kan jag meddela att Kitty njuter av utelivet på stugan och en fungerande mage! :)

Och nu är älven stor...




4 kommentarer:

  1. Vitlök har jag inte heller odlat. Jag petade ner några klyftor från vitlök som man köper i mataffärer i höstas men de kom inte upp. Får försöka få tag på riktig sättlök till hösten.
    Ser skönt ut för Kitty på sommarbete! Och är magen i ordning så mår man bra, så är det för oss människor också.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Lycka till med vitlöksodlingen
    Kram

    SvaraRadera
  3. Kikar in från denna blogg också och ger dig en evinnerlig och grevinnerlig bamsekram / Grevinnan Blåst

    SvaraRadera

  4. http://vindsromantik.blogspot.se/

    Vist kommer du att få vitlök, som blast eller lök, kvittar, de är goda bägge två ...:))
    Skönt med värmen, njuter innan myggen kommer.

    Önskar dej underbara dagar.
    Kram Maggan

    SvaraRadera