Leta i den här bloggen

Läser in...

torsdag 20 juni 2013

Midsommar!


Imorgon är det midsommar! Det innebär för oss en hel del blommor...blombuketter, midsommarkransar och midsommarstång! Det är precis som på julafton, man (eller jag) blir aldrig för gammal för tomten!

 

Vill man ha något som luktar riktigt gott i midsommarbuketten eller kransen så vill jag tipsa om ekorrbär! En mycket underskattad blomma. Det doftar underbart att ta in några exemplar i en liten vas. Jag tror att de fortfarande blommar...på bilden ovan har jag tagit in några stycken som står i en liten vas till vänster om den stora buketten. Jag har läst någonstans att doften ska påminna om liljekonvalj, men jag tycker den luktar mer åt jasmin-hållet. I folkmun kallas den ibland för tvåbladskonvalj.



Midsommarafton...

"I likhet med julnatten var midsommarnatten föremål för magiska föreställningar. Växtligheten tillskrevs särskilda magiska krafter denna natt, liksom att man tänkte sig att de övernaturliga väsendena var särskilt aktiva. Därför var midsommarnatten lämplig för att samla läkande växter, men också för att spå in i framtiden." 
Nordiska Museet, Midsommarafton


4 kommentarer:

  1. http://vindsromantik.blogspot.se/

    Hej Gulliga Du
    Vill önska dej en underbar Midsommar...
    De blommorna har jag sett, nu ska jag börja plocka dem också, Tack för tipset.

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  2. Tiden rundt Midtsommer er magisk :) Så nydelig bukett du har tatt inn! Den lille konvallen su nevner kaller vi for bittekonvall, den blomstrer fortsatt i skogen ved huset vårt.
    Ha en riktig flott Midtsommeraften og ha en koselig feiring :)

    SvaraRadera
  3. Tvåbladskonvaljen kände jag inte till.
    Midsommar är magiskt :)
    Önskar dig en skön fin Midsommar :)
    Kram Lily

    SvaraRadera
  4. Önskar er en trevlig midsommar Kram Suss

    SvaraRadera