Leta i den här bloggen

Läser in...

torsdag 4 juli 2013

Köksväxter & vinägrett med vitlöksblast!


Först nu har växtligheten i köksträdgården/örtagården kommit igång på riktigt. När jag kom till stugan denna gång hade jag inte varit här på en vecka. Det kändes faktiskt som att det hade hänt en del sedan sist.


Runt omkring pallkragarna sprider sej vildsmultronen mer och mer för varje år. Det tycker jag de kan få göra, så länge de producerar bär och döljer åkerfräken :)

 

Här har vi vårt lilla jordgubbsland. Jag har blandat olika jordgubbssorter och spröten som sticker upp mellan jordgubbarna är vitlöksblast!



Mamma gjorde en vinägrett med bland annat vitlöksblast som blev riktigt god! Jag ska skriva receptet längst ned i inlägget.

 Här växer dillen.

Och morötter.


Sockerärten som blommar på bilden ovan är en gammal sort från Älvsbyn! Jag hade fått tag på några frön, och tänkte att de lär ju åtminstone klara klimatet. Men det var bara ett frö som grodde, så jag köpte en extra fröpåse på Coop. Det jag kan säga hittills är att den gamla sorten som kommer härifrån verkar ha bättre motståndskraft än de andra. De andra har fått några vita märken på bladen, ser ut som att någon äter på dem, men det är ingenting alls på denna!


Nu blommar kvannen för första gången! Den är väldigt populär hos insekterna, det surrar konstant runt dessa blommor!



Nu håller de första smultronen på att vara mogna! 

Ifjol planterade jag ju en blåbärsbuske. Den har inte gett några bär i år, men de vilda blåbären som växer överallt runt gården börjar bli blåa! De är inte riktigt mogna än, men har inte länge kvar. Det känns som att det är tidigt. 



Och slutligen...

 Mammas vinägrett med vitlöksblast!

Mortla hackad vitlöksblast och citrontimjan. Strö över lite flingsalt och låt stå en stund.
Häll över olivolja och lite färskpressad citronsaft. Ringla över honung. Krydda med (svart?)peppar och ev mer salt.

Jag tror det var så hon gjorde, men jag får reservera mej för eventuella minnesluckor!




7 kommentarer:

  1. Den där vinägretten låter som en hit! Måste rensa bort lite vitlöksblast från kvarblivna lökar som kommer på fel ställe så jag ska testa receptet i morgon!
    Så fint din dill kommer i prydliga rader! Själv får jag bara dill om jag på måfå slänger ut lite frön i bäddar där det växter andra grödor. Sår jag i rader kommer de aldrig upp!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Vinegrett på sommarsalladen är supergott, jag ska prova med vitlöksblast nästa gång.
    Blåbär, det var väl tidigt?

    SvaraRadera
  3. "Vitlöksblast" måtte jeg google for å finne ut hva var, og det er bladene/det grønne ettersom jeg forsto? Oppskriften på vinegretten hørtes veldig god ut, takk for at du deler den, jeg skal prøve i løpet av sommeren :)

    Så fint alt kommer i kjøkkenhagen din! Og jordbær allerede. Kos deg med egendyrket :)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. hello
    your kitchen garden looks fantastic.
    nice blog!
    ha en fin dag,
    regina

    SvaraRadera
  5. Mums! Mycket gottigt! ♥
    Kram

    SvaraRadera
  6. Du kom i håg helt rätt, förutom att jag mortlar vitlöksblasten och citrontimjan med flingsaltet - inbillar mig att det drar ut mer smak då! Det är ju bara variera vilka örter som man gillar, men syra (citron + citrontimjan) och sötma (honung) hör liksom ihop! Det blir en fin grön färg på vinägretten och vitlöksblasten ger en mild version av vitlöksmak! Kram/mamman

    SvaraRadera
  7. It was very useful for me. Keep sharing such ideas in the future as well. This was actually what I was looking for, and I am glad to came here! Thanks for sharing the such information with us.

    SvaraRadera