Leta i den här bloggen

Läser in...

onsdag 24 juli 2013

Ljungkrans och lite skörd


Bortsett från årets midsommarkrans är detta första kransen jag bundit i år! Men definitivt inte den sista, min kransverkstad brukar komma igång först på hösten.


Denna krans satt jag och band idag i solgasset. Tror inte jag exponerat mej för så mycket sol på riktigt länge... Äntligen är värmen tillbaka!


Jag kan också meddela att årets första tomat är skördad!

 
Nu tar vi in luktärter, ofta. Ju mer man plockar desto mer ska det blomma, sägs det.



Det är fortfarande högsäsong på smultronfronten, men nu har vi också fått smaka på de första jordgubbarna.


Högsäsong är det även för grillen...



Till middagen idag tog jag in årets första sockerärter samt årets första minimorötter. Alla morötter var fina, förutom en. Det såg ut som att något hade ätit på den. Jag misstänker myror, kan det ens hända?? Vem äter annars på morötter? Det var inte morotsflugan, jag har sett bilder på sådana angrepp på nätet, och det såg inte ut så...


5 kommentarer:

  1. Nydelig krans du har laget, og så fint du serverer jordbærene, det så godt ut :)
    Vi har også høstet første tomat, og nå er de første agurkene også straks høsteklare.
    Ha det fint :)

    SvaraRadera
  2. Vacker krans, fint med ljung. Det ser väldigt smarrigt ut med jordgubbarna och "skålarna".
    Inget slår hemmaodlade tomater.
    Ha det gott
    Kramar Lily

    SvaraRadera
  3. Ljungblom samtidigt som första tomaten och jordgubben! Allt händer tydligen på väldigt kort tid där uppe hos dig!
    Här går jag och väntar på att vildljungen ska börja blomma så att jag kan samla blommor till vinterns kvällsteer - men jag är rädd att den torkar bort liksom allt annat i skogarna. Torraste ommaren någonsin här!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Underbart vacker krans. Jag älskar ljung.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Blir sugen på hemgjord glass och nygräddade rånkorgar m smultron och jordgubbar:-) Fina bilder du tagit, saknar också luktärterna! kram/Mamma

    SvaraRadera