Leta i den här bloggen

Läser in...

tisdag 16 juli 2013

"Min" blåbärsartikel från i våras!

Tidigt i våras nämnde jag här på bloggen att jag blivit kontaktad av en journalist på Expressen som skulle skriva en artikel om blåbär. Jag vet att jag också skrev att jag skulle säga till när artikeln gick i tryck. Artikeln publicerades i påskas, i samband med att Kitty blev sjuk. Under den tiden hade jag bara katterna i tankarna, så blåbärsartikeln glömdes bort. Men nu när blåbärssäsongen är igång igen så tänkte jag att nu kanske det är dags!

Webbversionen finns att läsas här.

Det finns en liten detalj som jag skulle vilja dementera, det är nämligen att det står att jag äter ett halvt kilo (!) blåbär om dagen vid säsong. Det var nog lite väl häftigt, jag tror bestämt att jag sa upp till en halv liter. 0,5 liter motsvarar ungefär 350 gram. Men när jag väl plockar blåbär så slinker det ju ner en hel del redan i skogen... Och när jag kommit hem kanske jag kokar blåbärssoppa, blåbärssaft, gör blåbärspannkaka, blåbärstårta, blåbärspaj etc. Och så har vi ju min berömda blåbärssmoothie. ("Recept" finns på Expressens hemsida!)


Här finns mitt första blåbärsinlägg!

Artikeln handlar ju inte bara om blåbär utan även jordgubbar.  Jag har förvisso anlagt ett jordgubbsland, men än så länge är det smultronen som levererar här på gården! Eftersom att jordgubbar ursprungligen härstammar från smultron så lär de ju ha liknande egenskaper.




3 kommentarer:

  1. Bravo Emily! Kunskap som verkligen förtjänar att spridas. Har just satt i mig ett par dl blåbär till frukost!
    Smultron är förmodligen minst lika nyttigt som jordgubbar. Idag ska jag göra åkerbärsgelé och råröra åkerbär för infrysning. Vet du något om åkerbärets medicinska effekter?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Nu har jag rekommenderat webbversionen/Expressartikeln på Facebook så att ALLA kan läsa om dina kloka ord! ♥
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fin og nyttig artikkel, og flott at du delte den med oss! Jeg skal prøve blåbærsmoothien din :)

    SvaraRadera