Leta i den här bloggen

Läser in...

fredag 20 september 2013

Odlingsåret 2013 - en sammanfattning


Nu sitter jag här med några nyplockade tomater och reflekterar över hur sommarens odlingar gått, samtidigt som jag spelar min "höstlista" på Wimp.

 
Det är först nu jag kan konstatera att tomatodlingen levererade i år! (Till skillnad från ifjol.) De sorter jag frösått i år blev Siberian och Sub Arctic Plenty. Förutom dessa hade jag två plantor cocktailtomater som jag köpt på Granngården, en gul och en "svart". Dessa två sistnämnda har vi plockat från sedan Augusti. Väldigt goda båda två, den svarta blev särskilt uppskattad tillsammans med Garam Masala-rätter! Nu börjar cocktailtomaterna ha gjort sitt, och istället är det mina frösådda tomater som mognar efter som.


Något som jag känner mej lite missnöjd med är det faktum att dessa sorter ju ska vara extremt tidiga. Sub Arctic Plenty, som sägs vara en av världens tidigaste tomater, mognade först i september hos mej. Jag borde kanske ha sått fröna tidigare. Tack vare höstens milda/varma väder så har jag ju fått skörd ändå, men jag undrar hur det hade gått om hösten hade sett ut som den gjorde i fjol. OM jag ska fröså tomater igen till våren måste jag nog hålla mej till dessa tidiga sorter och kanske så några veckor tidigare än jag gjorde i år. Eller så köper jag färdiga plantor. I vilket fall som helst så var de väldigt goda i smaken!

Årets godaste var nog jordgubbarna! Därför tror jag vi måste plantera en till pallkrage med jordgubbar till nästa år. Även (vild)smultronen är en återkommande favorit, men de kräver i princip ingen skötsel. De både planterar och sköter sej själva! Idealiskt.


Aldrig mer en sommar utan luktärter! Vi hade två sorter. En som jag köpte färdiguppdriven och en som jag frösådde själv. Den jag frösådde började blomma betydligt senare, vilket gjorde att när blomningen avtagit hos den ena hade den andra precis kommit igång.


Och så är jag ju helt såld på rosor. Den på bilden ovan är en tehybrid som nästan garanterat inte kommer att klara vintern här uppe, om vi nu inte skulle få en väldigt, väldigt mild vinter. Men det sista som dör är ju hoppet!

Dillen blev bra, men nästa år ska jag nog välja en låg dillsort. Morötterna var goda och fina i början. Sedan, när de blev större, blev de angripna av nåt, typ morotsfluga, tror jag.

Det finns kanske fler saker att ta upp, men nu blev jag trött...

Ha det gott i höstrusket! :)



4 kommentarer:


  1. http://vindsromantik.blogspot.se/

    Vad du är duktig med att odla, jag köper mina tomatplantor färdiga, en favorit är busktomaten
    Luktärtorna är ett måste hos mej, man glömmer aldrig doften mmm

    Hoppas det är bra med dej
    Kramar
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Så fint du lyckades! För oss blev det tvärtom med tomaterna, vi var nog lite för tidiga så de började leverera redan i juni men nu är det bara några tomater kvar. Men goda var de! Så nästa år ska jag så lite pö om pö så jag får både tidiga och sena tomater. Luktärter hade jag inte i år men ska verkligen ha det nästa år. Det är bara så mycket på våren att komma ihåg ... Nu känns inte trädgården så lockande längre. Jag tröttnar alltid lite på hösten på den, inte bra för det finns ju mycket som ska göras inför nästa år ... men det blir nog bra ändå.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Så fint at du har hatt bra avlinger av tomater og jordbær :) Spennende at du har prøvd ut noen nye sorter også.
    Jeg sådde ikke erteblomster i år, det må jeg huske til våren.
    Det har stort sett vært et ok kjøkkenhage-år her også. Tomatene har vært veldig fine, og bedre enn i fjor.
    Ha en god helg. Håper alt er bra med deg :)

    SvaraRadera
  4. God avkastning på tomater. Själv fick jag en, en enaste liten röd körsbärstomat. Terosen behöver inte veta var den bor, säg du bor i Skåne så går det säkert. Det är inte hur man har det men hur man tar det :)

    SvaraRadera